Met elf punten vertrekken uit Qatar!

Met elf punten vertrekken uit Qatar!

Op maandag 15 maart was het eindelijk zo ver. Bo vloog naar Qatar voor de eerste officiële IRTA test en eerste twee raceweekenden. Natuurlijk ging er op zondag eerst een PCR-test aan vooraf. Deze was gelukkig negatief en reisde Bo maandagmiddag eerst naar Istanbul, om vervolgens samen met het hele team door te reizen naar Qatar.

Eenmaal aangekomen in Qatar werd er op het vliegveld weer een PCR-test afgenomen. Vervolgens werd de Nederlander met een shuttlebus naar zijn hotel gebracht, waar hij in quarantaine moest tot hij een negatieve uitslag ontving. Na zo’n 24 uur kregen ze de uitslag en mochten ze in ieder geval uit de hotelkamer. Veel meer konden ze niet doen, want het hotel uit mocht niet en in het hotel was alles dicht. Dit alles om de MotoGP ‘bubbel’ zo veilig mogelijk te houden. Wel kreeg Bo na zijn negatieve uitslag, meteen zijn eerste COVID-19 vaccinatie. De organisatie van de MotoGP heeft ervoor gezorgd dat iedereen, die wil, een vaccin in Qatar kon krijgen. Dit is natuurlijk geweldig.
 
Op vrijdag, zaterdag en zondag stond de officiële IRTA test op de planning voor de Moto2 en Moto3. Elke klasse had drie sessies per dag, maar omdat er niet teveel kilometers gereden mochten worden, sloeg het Mandalika Pertamina SAG Racing Team, net zoals vele andere teams, iedere dag de eerste ochtendsessie over.
De eerste testdag stond vooral in het teken van de Kalex leren kennen op een nieuwe baan. Er werd veel getest en zo begon Bo met twee verschillende set-ups. Dit pakte niet zo goed uit, maar zorgde wel voor heel veel nieuwe informatie. Later op dag 1 kreeg de Nederlander te maken met een technisch mankement, wat gelukkig opgelost kon worden, maar wel zorgde voor weinig rijtijd. Bendsneyder sloot de eerste testdag af op een vijftiende plek en zag nog genoeg ruimte voor verbetering.
 
Op zaterdag stond er veel wind en hier hadden de rijders dan ook last van tijdens de middagsessie. Gelukkig ging de wind liggen voor de avondsessie en kon Bo, toen de lichten weer op groen gingen, gelijk naar buiten om te knallen. Dit resulteerde in een zevende tijd op dag twee, met een gat van 0.353 naar de snelste Moto2 man.
 
Zondags ging Bo op zoek naar die laatste paar tienden. De eerste sessie werd weer overgeslagen, tijdens de middagsessie konden er niet veel kilometers gereden worden en het vinden van die laatste tienden moest dus tijdens de avondsessie gebeuren. Met een 1’58.904 sloot Bendsneyder de IRTA test af op een zesde plek. Dit gaf veel vertrouwen voor de eerste raceweekenden.
Na de test kon Bo drie dagen uitrusten in het hotel, om vervolgens donderdag weer naar het circuit te gaan. De donderdag voor het eerste raceweekend, is altijd druk. Er worden ‘klassenfoto’s’ gemaakt, er vindt een briefing plaats, de rijders worden gewogen en er is tijd voor interviews. In dit geval was het fijn om veel te doen te hebben. De dag ging namelijk snel voorbij en FP1 kwam heel dichtbij. Vrijdag was het eindelijk zo ver. In Qatar rijden ze altijd ’s middags, waarin het extreem warm is, maar ook wordt er ’s avonds in het donker gereden, dan zijn de omstandigheden en temperaturen een stuk beter. Zo ook dit weekend.
 
Tijdens FP1 was het warm, Bo zette in het begin van de sessie een snelle tijd neer, maar kon later in de sessie niet meer verbeteren. Toch sloot hij de eerste vrije training van 2021 af op een vierde plek. In FP2 was het een stuk koeler. Het was belangrijk om in de top 14 te staan, om direct door te gaan naar Q2 op zaterdag. Tijdens FP3 zijn de tijden namelijk weer een stuk langzamer door de hitte. Dit lukte! Bo zette een zesde tijd op de klok en plaatste zich direct voor Q2. Tijdens FP3 maakte Bo een kleine crash mee, maar gelukkig stapte hij even later weer op de motor en kon zich klaar maken voor de kwalificatie. Bendsneyder reed een ge-wel-dige kwalificatie en pakte zijn eerste front row in de Moto-2 klasse. De Nederlander startte zondag vanaf een derde plek. De start en eerste rondes waren erg sterk, maar helaas kreeg Bo na een aantal rondes last van opgepompte onderarmen. Hij kwam als negende over de finish en mag hier erg tevreden mee zijn. Ondanks dat een negende plaats goed is, zat er volgens Bendsneyder meer in. Top dus dat er volgend weekend nog een race in Qatar op de planning staat.
Het weekend erna, waren de omstandigheden weer redelijk gelijk. De eerste vrije training was weer erg warm, hierdoor nam Bo niet te veel risico en probeerde hij een goed gevoel te creëren voor FP2, omdat FP2 weer een belangrijke sessie is voor de kwalificatie. Helaas lukte het niet om een goede tijd te rijden in de tweede vrije training. Bendsneyder zal dus in Q1 moeten beginnen tijdens de kwalificatie op zaterdagmiddag, maar eerst werd er nog een derde training verreden. Op zaterdag stond er erg veel wind en lag er veel zand op de baan. Tijdens FP3 was het belangrijk om goed te wennen aan deze omstandigheden, omdat de wind en het zand ook tijdens de kwalificatie een rol zouden gaan spelen. Tijdens de kwalificatie begon Bo in Q1, dit omdat hij tijdens de trainingen niet bij de eerste veertien stond. Gelukkig zat Bendsneyder goed op de motor en werd hij tweede in Q1. Hij mocht door naar Q2 en zette uiteindelijk een vijftiende tijd op de klok.
 
De Nederlander begon zondag als vijftiende aan de tweede race van het seizoen. Zijn start en eerste rondes waren weer goed. Helaas kwam iedereen Bo telkens op het rechte stuk voorbij en verloor hij hierdoor een aantal plekken. Aan het eind van de wedstrijd knokte de Nederlander zich terug en kwam hij als twaalfde over de finish. Na een lastiger weekend, was een P12 zeker niet slecht.
 
Met een mooie negende plek in het kampioenschap en 11 punten in de pocket, was het op dinsdag 6 april tijd om naar huis te gaan. Een dag later dan normaal, want op maandag kreeg Bo zijn tweede COVID-19 vaccin. Op 16, 17 en 18 april staat Portimão op de planning.